Tai Chi en Qigong

Tai Chi is de zachtste vorm van de gevechtskunsten en is eigenlijk een onderdeel van Kung Fu. De nadruk bij dit onderdeel ligt evenveel op de interne kracht en beweging, als op de externe kracht en beweging. Tai Chi wordt ook wel meditatie vanuit beweging genoemd.

Vanuit zachtheid leer je je openstellen voor de intentie van je tegenstander en voor je eigen positie. Dat kan alleen als je evenwicht en balans goed in orde zijn. Dat geldt niet alleen in de vechtkunsten, maar net zo goed in het dagelijks leven. Daarom oefenen we vaak met evenwicht, houding en balans. Die zachtheid mag je ook op jezelf betrekken. Je bent er tenslotte niet voor niets. Neem daarom de ruimte in die je nodig hebt in de dojo (de oefenruimte) en in het dagelijks leven. Het gaat ook om ontspanningsplezier en doorstroming van de qi (de levensenergie). Dat is goed voor de gezondheid. 

De vorm
Bij Budo Gouweleeuw volgen we de Yang stijl 37 vorm van Cheng Man Ching. Deze vorm oefenen we bijna elke les. Dit is een soort kata, zoals je dat bij judo en jiu jitsu tegenkomt, maar dan een stuk langer en vloeiender. Het gaat langzaam, maar elk onderdeel van je lichaam blijft in beweging. Je komt in de ‘flow’.

Qigong
De Tai Chi-oefeningen worden uitgebreid met Qigong-oefeningen voor warming-up, meditatie en voor het algeheel welbevinden. Ook bij Qigong is balans (vinden) en het doorstromen van de levensenergie (de qi) belangrijk.

Pushing hands
We oefenen met pushing hands, een partneroefening, waarbij je je eigen evenwicht moet bewaren terwijl de ander dat probeert te verstoren.

Nieuwsgierig? Op dinsdagavond van 20:00 – 21:15 oefenen we Tai Chi en Qigong met elkaar. Kom gerust eens langs voor een gratis proefles.

Share This