Fit Veilig Vallen

Naarmate we ouder worden nemen onze motorische vaardigheden af en wordt ons lichaam brozer. De kans op vallen neemt daardoor toe terwijl de gevolgen vaak ook ernstiger zijn. Zo’n 70% van de 75-plussers belandt in het ziekenhuis als gevolg van een val. Soms is een val het gevolg van agressie. Een hogere weerbaarheid helpt om dergelijk letsel te voorkomen.

Binnen de judo- en jiu jitsusport hebben we een unieke ervaring met het trainen van onze motorische vaardigheden, met methoden om een val te breken en met het verhogen van de weerbaarheid. Vanuit de JBN (Judobond Nederland) is daarom een pakket ontwikkeld dat speciaal op ouderen is gericht. Onze lessen richten zich op de volgende drie speerpunten:

Fit: Met oefeningen worden het uithoudingsvermogen, de spierkracht en de lichaamsbeheersing verbeterd. U zult merken dat u zich hierdoor fitter gaat voelen.

Veilig: Met een aantal praktische tips, oefeningen en rollenspelen richten we ons op het vergroten van de fysieke en mentale weerbaarheid. De basis voor deze module ligt in vijf confrontatieregels voor een onveilige situatie: zeggen wat u niet bevalt, spreek met een duidelijke stem, elkaar aankijken, sterke houding aannemen en rustig blijven. De lessen geven u een veilig gevoel en zelfvertrouwen op straat.

Vallen: In deze lessen staat het valbreken centraal. Leren valbreken is essentieel om botbreuken te voorkomen. Er is een aantal valoefeningen vanuit de judosport aangepast voor deze trainingen en vertaald naar dagelijkse situaties. Na deze training bent u beter in staat om uw val te breken en daardoor botbreuken te voorkomen.

Natuurlijk is hiermee niet alle risico weggenomen. Botbreuken komen in alle leeftijdsgroepen voor. Daarom besteden we bijvoorbeeld ook aandacht aan hoe we met een gebroken heup bij de telefoon kunnen komen.

Geïnteresseerd? Vraag dan een gratis proefles aan.

Share This